masutoaitemu

【マストアイテム】 Japanese noun : must-have, essential item

Viikonloppu Punkaharjulla

with 7 comments

Kun viikonloppuun saa mahtumaan 690 kilometriä maantietä, pussillisen juustonaksuja, hotellin sängyllä nautitun pullon Rieslingiä sisustuslehtien kyytipoikana, kevyen 18 kilometrin kävelyn ja maailmanparannusta, ollaan aika lähellä väsynyttä mutta onnellista.

Lähdimme Suolaa & hunajaa -Jonnan kanssa viime perjantaina ajamaan kohti itärajaa ja hotelli Punkaharjua. Saimi Hoyerin luotsaaman hotellin vaaleanpunainen päärakennus on saanut rinnalleen vastikään remontoidun Keisarinnan huvilan, josta meille oli varattu sviitti kahdeksi yöksi. Olimme myös varanneet molemmille illoille paikat hotellin ravintolasta, lauantain erikoisuutena vieläpä Pol Roger -shampanjaillallisen.

Perjantaina saavuimme sopivasti niin, että ehdimme kirjautua hotelliin, löytää oikean huoneen ja vaihtaa nätimpää ylle illallista varten. Ruoka oli aivan ihanaa – pääruokana ollut hirven sisäfile ei olisi suussasulavampi enää voinut olla!

Lauantaiaamu valkeni epävakaisena, mutta onneksi kuivana. Söimme harkitusti kuratoidusta ja maukkaasta aamiaispöydästä itsemme kylläisiksi, ja lähdimme sitten kävelylle Punkaharjun kansallismaisemiin. Ilmassa oli happea ja maisemat säästä huolimatta huikeat, joten ajatuksissa oli tehdä ihan kunnon lenkki – 18 kilometriä oli tosin aavistuksen pidempi, kuin mitä olimme ajatelleet. Viime aikoina vihoitellut oikea pakarani kramppasi viimeisillä kilsoilla turhankin kipeästi, mutta sisulla ja ajatuksissa hotellihuoneessa siintävän juustosnacks-pussin voimalla mikä tahansa on näemmä mahdollista…

Lauantai-illan illallinen oli sekin erinomainen. Ihastelimme syödessämme keraamisia astioita, ruokasalin sisustusta, mukavaa palvelua ja talon henkeä. Sisustus on taidokas ja talon historiaa kunnioittava yhdistelmä uudistettua vanhaa, modernia taidetta ja suomalaista designia. Lookista olisi helposti voinut tulla aika kitsch, mutta kaikenlainen pikkusievyys on jäänyt onneksi pois. Jopa ympäröivät puutarhat ovat samalla linjalla: sopivasti luonnontilaa ja säännöllisiä kukkarabatteja rinta rinnan.

Hotelli järjestää ansiokkaan ahkerasti teemaviikonloppuja ja konsertteja, ne kannattaa pitää mielessä, jos on viikonloppureissu suunnitteilla. Noin pitkää matkaa ei kannata Helsingistä ajaa vain yhtä yötä varten, joten menkää suosiolla koko viikonlopuksi, jos täältä lähdette.

Mitä kivaa teille on tiedossa tulevana viikonloppuna? Pitäkäähän hauskaa, mitä sitten teettekin!

Written by riitta

18.9.2020 klo 12:21

7 vastausta

Subscribe to comments with RSS.

1. Kuulostaa tosi ihanalta lomalta:) Ja upeat kuvat!

Jael

18.9.2020 at 22:53

• Kiitos, meillä oli tosi kivaa! 🙂 Sun täytyy muistaa tämä seuraavalla Suomen-lomallasi. Kovasti tsemppiä lockdown vol 2:een!

19.9.2020 at 09:40

2. Me kävimme noilla kulmilla kesällä, mutta hotelli jäi käymättä, kun oli oma matkakoti mukana. Kauniita maisemia kyllä! Miten siinä kävelyssä niin kävi? 🙂

Minulla on viikonloppuna viimeiset ranskarutistukset ja ehkä CampaAdrian talviteloille laittaminen, vielä tässä arvotaan, josko jonnekin lähtisi vielä.

Sari – Campasimpukka

19.9.2020 at 09:20

• Te olette kuin etanoita, koti aina mukana! ❤ No siis: lähdettiin yhteen suuntaan talsimaan, sitten tuli jano ja sunnattiin kohti Punkaharjun keskustan ruokakauppoja, saatiin Jaffat ja sitten piti kävellä takaisin hotellille… 😀 😀 Sitten jäi tietenkin kaivelemaan, ettei saatu kaunista tasalukua, 20, kasaan. Ensi kerralla!

19.9.2020 at 09:43

3. Yksi paikka, jossa oon aina halunnut käydä, mutta vielä en ole päässyt sinne asti. Ehkä joku päivä?

JonnaH.

22.9.2020 at 09:48

• Suosittelen! Olisi ihan omiaan vaikka hääpäivän viettoon, on sen verran romanttinen.

22.9.2020 at 09:53

4. […] testata Jonnan varastosta viime syksynä Punkaharjulla suomalaisia Nakuna-hajuvesiä. Ne jäivät mieleeni, mutten raaskinut tilata, kun oli useita […]