masutoaitemu

【マストアイテム】 Japanese noun : must-have, essential item

“Oh my God this plane doesn’t even have a phalange!”

with 12 comments

Japanin-himo äityi liian pahaksi, joten vietimme kesäloman viimeiset päivät Tokiossa. Reissu oli valtavan ihana, muttei sujunut ihan ongelmitta. Pienet mutkat matkassa tosin tekevät sen, että tämä matka jää taatusti meidän kaikkien mieliin.

We spent the last days of our summer holidays in Japan, a place we all love and enjoy visiting immensely. I´ll post more material (I don´t think I´ve ever eaten so well in Japan as I did this time, so I´ll definitely be talking about Japanese food and also about the Harry Potter –theme park in Osaka) later, but I had to post a video I filmed in Nagasaki Peace Park and the crickets we heard everywhere in Japan! The noise you hear in the background comes from the crickets and nothing else – there must be thousands of them!

Meillä on ollut erittäin rankka ja surullinen kevät, lähipiiristämme on poistunut äkillisesti meille rakkaita ihmisiä. Kevät ja alkukesä olivat myös työntäyteisiä, joten lomamatkasta piti saada aivan erityisen rentouttava ja mieluinen. Lost in Translationia lainatakseni – ”For relaxing times, make it Suntory time.”

japani14_suntory

Hullu ihana mieheni vedätti meitä 6-0 väittämällä, ettei sopivia suoria lentoja enää saanut, vaan meidän olisi mentävä Lontoon kautta ja palattava Pariisin kautta. No, ei auta itku markkinoilla, kunhan päästään matkaan. Mies paljasti vasta lentokentällä, että hän oli salaa varannut meille lennot Japan Airlinesin ensimmäiseen luokkaan, ja että kiertotie Euroopan kautta johtuikin siitä!

Lentokoneessa ilmenneen vian takia lento kuitenkin peruttiin, ja meidät raahattiin lentokenttähotelliin yöksi, missä kävimme nukkumaan vaisuissa tunnelmissa. Aamulla löysimme oven alta sujautetun lapun, jossa kerrottiin uuden yrityksen tapahtuvan illalla. Jätimme matkalaukut vastaanottoon säilytykseen ja matkasimme junalla Lontooseen lounaalle. Pikkukundi ei ollut koskaan käynyt Lontoossa, joten oli kiva tarjota hänelle lyhyt kosketus sinnekin.

Kommellukset jatkuivat, tällä kertaa ihan itse aiheutettuna. Lähdimme heti matkan alkajaisiksi Osakaan ja Universal Studiosiin, ja etenkin siellä sijaitsevaa upouutta (pari viikkoa sitten avautunutta) Harry Potter –teemapuistoa kohti.

Mahtavan joskin sateisen illan jälkeen yritimme saada liput Tokioon luotijunalla, mutta juniapa ei enää kulkenut… No, hotelliin yöksi ja aamulla nokka kohti Nagasakia. Tuskin olisimme jaksaneet lähteä näin pitkälle matkalle ilman, että olimme jo tavallaan puolessavälissä. Nagasaki on kaunis kaupunki, ja oli mielenkiintoista nähdä ihan uuden saaren rannikkoa (olemme tähän asti pitäytyneet Honshun saarella). Seuraavana aamuna todellisuus iski taas kerran kapuloita rattaisiin, kun junat oli peruttu taifuunin vuoksi… Loppujen lopuksi pääsimme kuitenkin matkaan, ja illaksi taas kotiin Tokioon.

japani14_unagi

Kas, kaskas

Julkaisen varmasti lisää juttua ja kuvamateriaalia reissustamme, mutta on pakko jakaa heti kanssanne reissumme soundtrack:

Sihinä ja sirinä videon taustalla tulee tämännäköisistä tapauksista:

japani14_kaskas

Video on kuvattu Nagasakin rauhanpuistossa, mutta äänimaailma kulki mukanamme aivan kaikkialla. Talvella ja keväällä tätä ääntä ei kuulu, eli elikot ovat selkeästi kesän lapsia. Nuo siivet ovat kauniit kuin japanilainen posliini, eikö totta?

Written by riitta

12.8.2014 klo 15:58

12 vastausta

Subscribe to comments with RSS.

1. Nuo siivet ovat todentotta käsittämättömän kauniit.
    Odotan matkaraporttia innolla. Onneksi nähdään pian.

Liked by 1 henkilö

• Siis hämmästyttävän kauniit, kyllä luonto osaa!

Ja mä haluan vastavuoroisesti kaikki detaljit teidän reissusta, onneksi raportointituokio on tosiaan pian luvassa.🙂

13.8.2014 at 07:47

2. Eikä kuullostaa ihan meidän reissulta, yleensä aina joku ”kosahtaa”, mutta juuri ne tekevät reissuista niitä, joita sitten vuosienkin päästä muistellaan. Muistatko silloin?😉 Tajuton toi ötököiden ääni, soi varmaan vielä kotonakin korvissa.😀

JonnaH.

12.8.2014 at 16:53

• Joo, ei ne smoothisti menneet reissut niin mielen päälle jää, mutta tämä reissu ei unohdu! Oli vähän sellainen olo, että mitä seuraavaksi, lentokone on jo hajonnut ja taifuunista selvitty…😀

13.8.2014 at 07:47

3. No phalange?! We need to get off this plane :-)! Ihanaa, että kaikki kuitenkin lopulta onnistui (huokaa hän kateellisena). Meillä haaveillaan Nagoyasta myöhemmin tänä vuonna, saa nähdä miten käy!

• Oih Nagoya, voikun suunnitelmanne onnistuisivat! *yllyttää* Mulla on haaveissa Hokkaido seuraavaksi, siellä on kuulemma ihania kuumia luonnonlähteitä.❤

13.8.2014 at 07:48

4. Kuulostaa mahtavalta reissulta kommelluksista huolimatta .Jään odottelemaan kuvia….
    Ikävä kuulla menetyksistä,ne jättävät ison surulisen aukon,tsemppiä!

Jael

12.8.2014 at 18:46

5. Osanotot Riitta.

Olen kateellinen reissustanne. Japani on mahtava maa. Kävin itsekin tuolla Nagasakissa (mutta siitä on kyllä tooodella pitkä aika) ja tuolla rauhan puistossa. Pysäyttävä paikka.

Ulla

13.8.2014 at 18:51

• Kiitos Ulla!

Nagasaki oli ihanan vehreä ja jotenkin ”pieni” kaupunki, tykkäsin minäkin kovasti. Lisäksi vuorten rinteille kohoava kaupunkimaisema oli jotenkin kummallisella tavalla kodikas.

14.8.2014 at 09:34

6. Nagasaki on tosiaan kaunis ja monella tavalla mielenkiintoinen kaupunki! Mielenkiinnolla odotan matkaraporttiasi. Omani viipyy, viipyy ja viipyy vaan…

Hirame

10.9.2014 at 23:56

• Oli todella kaunis paikka, teki vaikutuksen. Päätin ryhdistäytyä, ja käydä tänään läpi miljuunat valokuvat, ehkä se raportti syntyy sitten joku päivä…😀