masutoaitemu

【マストアイテム】 Japanese noun : must-have, essential item

Uusia julkaisuja muodin ja tyylin saralla

leave a comment »

Kaikki ovat varmasti lukeneet, miten huonosti lehti- ja julkaisubisneksessä tällä hetkellä menee. Sähköiset mediat viuhuvat lukijamäärissä perinteisen printin ohi. Aikakauslehdet ja sanomalehdet eivät kykene samaan julkaisutahtiin, mihin sähköiset välineet.

Silti uusia lehtiä uskalletaan tuoda markkinoille, siinä missä vanhoja kehitetään. Hyvä niin, kilpailu pakottaa tsemppaamaan – kunhan mallia ei oteta skandaalilehdistä.

Bonnier Publications on ilmoittanut alkavansa julkaista muotiin (ja vain muotiin, ei esimerkiksi ruokaan tai kulttuuriin) keskittyvää aikakauslehti Costumea. Sanna Sierilän (Oliviassa aiemmin toiminut muotitoimittaja) päätoimittama lehti ilmestyy ensimmäisen kerran elokuussa. Costume on kuulemma Bonnierin pohjoismainen konsepti ”muotibloggajasukupolvelle”. Tämä täti on kiukkuisella tuulella ja kysyy, mitä ihmettä tuokin mahtaa tarkoittaa noin niin kuin toimituksellisessa mielessä? Juttuja, joiden kuvituksena on mahdollisimman paljon ja isoja kuvia? Ensin ostoskassista, sitten lähikuva logosta, ja sitten, jos oikein hyvä tuuri käy, selkeä kuva itse tuotteesta? Tekstiä lienee vähän ja sekin päin honkia kirjoitettu.

Siinä, missä Bonnier panostaa teineihin, kosiskelee Sanoma Magazines vanhempia ja ostovoimaisempia lukijoita. Maaliskuussa ensimmäistä kertaa ilmestynyt kuukausilehti Iiris on suunnattu ”keski-ikäisten suurelle sukupolvelle”. Lehden päätoimittajana toimii Kodin Kuvalehdestä tuttu Leena Karo.

Bellablogit.fi-sivusto on samoilla linjoilla, joskin kohderyhmä on pari kesää nuoremmissa. Toivottavasti bloggaajakunta laajenee jatkossa, nykyiset ovat vähän turhan lähellä toisiaan: valkoinen sisustus ripauksella mustaa. Tummansininen bleiseri raitapaidan kanssa. Pirtsakkaat nude-kynnet. Ja niin edelleen. Lupaavinta on tosin se, että blogien sisältö jakaantuu reilusti kahtia kirjoittajien omien postausten ja yhteistyökumppaneiden kanssa tehtyjen kampanjoiden kesken. Lukijalle on siis aina selvää, onko taustalla mainosyhteistyö vai ei.

Kuva: metropooli.metropolia.fi

I live for comments!

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: