masutoaitemu

【マストアイテム】 Japanese noun : must-have, essential item

We’re worth more than that

with 2 comments

Ruotsalainen oikeusistuin päätti, että L’Oréal on, ellei peräti valehdellut, niin ainakin suuresti liioitellut ryppyvoiteidensa tehoa.

Ruotsin kuluttaja-asiamies haastoi L’Oréalin todistamaan mainostensa väitteet tosiksi – kosmetiikan konkari ei tähän kyennyt.

Expressenin artikkelissa markkinatuomioistuimen tuomari Louise Ungerth on tyytyväinen tulokseen:

Tuomio on ennakkotapaus ja todella hyvä sellainen. Nyt kosmetiikkavalmistajilla on muutama kuukausi aikaa tarkistaa mainoksiaan, tai kutsuja oikeuteen aletaan jakaa.

L’Oréalia on nyt kielletty käyttämästä mainonnassaan väittämiä kuten ”korjaa rypyt”, ”vähentää ryppyjen määrää laserin nopeudella” tai ”kasvojen rypyt vähenevät 43 %:lla”. He eivät myöskään saa käyttää kuvamanipulaatiota mainoksissaan.

No jopas. Äkkiseltään tuntuu hätävarjelun liioittelulta, ei kai kukaan oikeasti usko, että esimerkiksi Linda Evangelista näyttää todellisuudessa samalta kuin mainoksissa? Epäilemättä hän näyttää erittäin hyvältä, muttei nukelta sentään. Tai että ostamalla urheiluauton saa miesmallin ulkonäön ja räppärin elämäntyylin? Luonnollisesti on hyvä, että valvonta toimii ja yritysten ei anneta huseerata mielin määrin, mutta kyllä vastuuta pitää sälyttää myös kuluttajille. Medialukutaitoa ja vastuullisuutta omasta kulutuksesta täytyy edellyttää myös aikuisilta.

En väitä olevani immuuni mainosten luomille houkutuksille ja kuiskutuksille kauniimmasta Riitasta, mutta uskoisin, etten osta kosmetiikkaa niiden vuoksi. Ostan ja käytän esimerkiksi ihonhoitotuotteita, koska ne useimmiten tekevät ihostani kauniimman, ne tuoksuvat hyvältä ja niiden käyttäminen on hauskaa. Tiedän, etteivät ne taio ihostani täydellistä, eivätkä minusta sen parempaa tai onnellisempaa. Hitusen hyväntuulisemman vaan.

2 vastausta

Subscribe to comments with RSS.

  1. Aikuisilta medialukutaitoa voi odottaa, muttei välttämättä nuorilta (ja lapsilta, jotka eivät tietty kosmetiikkaa osta mutta seuraavat heitä kiinnostavaa mainontaa hyvinkin tarkasti).

    Tykkää

    Pandice

    8.12.2010 at 08:55

    • Aivan totta, meillä ainakin osataan ulkoa kokonaisia mainoksia ja pyydetään ostaamaan Fairy Power Dropseja, sillä astiat kuulemma pitävät siitä… ;-D Joten kyllä sitä täytyy opettaa ihan kaiken ikäisille, etteivät usko ihan kaikkea.

      Tykkää

      riitta

      8.12.2010 at 09:21


I live for comments!

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: