masutoaitemu

【マストアイテム】 Japanese noun : must-have, essential item

Luksustuotteiden uusi musta

with 2 comments

Amerikkalainen konsulttiyritys Bain & Company julkaisi 18.10. tiedotteen, jonka mukaan se arvioi luksustuotteiden myynnin kasvavan tänä vuonna 10 %, mikä tarkoittaisi myynnin tuottavan yhteensä 168 miljardia euroa. Tämä peräti kompensoisi taantuman aiheuttaman laskun. Ostaminen verkosta kasvattaa sekin suosiotaan.

Suurimmat kirittäjät ovat Yhdysvallat ja Kiina. Ensin mainittuhan on suurin yksittäinen markkina, ja kiinalaiset ottavat muuta maailmaa kovasti kiinni. Vain Japanissa markkinat ovat edelleen laskussa: japanilaiset kuluttajat ovat vähentäneet kulutustaan, ja nuoret kaihtavat perinteisiä luksusmerkkejä. Asusteiden ja kenkien kasvu tulee olemaan erityisen suuri. Bain & Companyn tutkimus kertoo myös, että tulevaisuudessa luksusmerkkejä ostava on mitä todennäköisemmin kiinalainen, mies ja nuori.

Erityisen mielenkiintoista on tosiaan se, että luksusta ostetaan kuulemma yhä enemmän ja enemmän netistä. Britti-Voguessa oli jokunen numero sitten kenties tunnetuimman luksusnettikaupan, Net-à-Porterin perustajan Natalie Massenet’n haastattelu, jossa tämä kertoi, ettei kukaan aluksi uskonut, että naiset ostaisivat näin kalliita tuotteita näkemättä niitä. Net-à-Porterin mukaan eniten klikkauksia tulee – aikavyöhykkeestä riippumatta – kello yhdeksän jälkeen illalla: lapset on laitettu nukkumaan, keittiö on siivottu ja viinilasi täytetty, you get the picture.

Kauniiden ja hintavien tuotteiden selaaminen netissä on tietenkin kivaa, muttei korvaa sitä kokemusta, minkä fyysisessä liikkeessä asioimisesta saa. Myyjä kiikuttaa toinen toistaan ihanampia masutoaitemuja kokeiltavaksi, kehuu ja suosittelee. Lopuksi ostoksen saa huolellisesti pakattuna isoon (kassi on aina iso, riippumatta ostoksen koosta) paperikassiin, jota on shoppailuhybriksessä kiva kantaa kotiin. Stockmannin pitäisi muuten ehdottomasti unohtaa ne hirveät muovikassit, ainakin jos aikovat viedä brändiään enemmän luksuksen suuntaan.

Written by riitta

27.10.2010 klo 14:52

2 vastausta

Subscribe to comments with RSS.

  1. Olen niin samaa mieltä tuosta Stockmannin kauheasta muovipussista. Hirveää kantaa jotain aivan ihanaa kotiin siinä roikkuvassa läpäreessä. Olen ollut jo viisitoista vuotta sitä mieltä, että ihanat laadukkaat paperipussit kehiin!

    Tykkää

    elmond

    29.10.2010 at 15:59

    • Nimenomaan: sitä ostaa jotain ihanaa ja kenties kalliimpaa (jota on silmäillyt pitkään ja ostaa esim. bonuksilla) – ja sitten tuote pakataan hengettömään, muodottomaan ja auttamattomasti vanhanaikaiseen MUOVIpussiin. Anteeksiantamatonta. Pitäisi laittaa palautetta menemään.

      Tykkää

      riitta

      29.10.2010 at 16:11


I live for comments!

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: